Lisa Zenzen Baker, 1961-2003

E-mail: answersforlisa@hotmail.com

Wednesday, October 29, 2014

Rhea Zenzen, 1924-2014


Rhea Zenzen, mother
 of Lisa Zenzen Baker

The obituary in The Record 


http://www.legacy.com/obituaries/troyrecord/obituary.aspx?n=rhea-zenzen&pid=172977189&fhid=22143











******

Wednesday, October 15, 2014

Felons first


To get your med/mal story
published, file it from jail



By David Baker
Posted Tuesday Oct. 15, 2014


Once again, the Hearst-owned Albany Times Union shows that it values convicted felons over everyone else.


Once again, the paper runs a story about a lawsuit filed by a prisoner, while dozens of similar claims filed over the past 15 years by non-prisoners are ignored.


This time it’s Kevin T. Kavanaugh, who is serving a five-year term in state prison for a drug conviction.


According to a story in the TU on Tuesday, Kavanaugh says his lower leg had to be amputated following injuries allegeldly inflicted by police officers during a July 2013 arrest.


Officers allegedly twisted his leg, cutting off the blood circulation.


Named as defendants are several police departments and Correctional Medical Care, Inc., a company that provides medical services to several New York jails.


According to the suit, CMC staff ignored Kavanaugh’s repeated complaints that his leg was swollen and that he was unable to walk. The delay in getting treatment, the suit says, caused his condition to worsen, requiring the amputation.


The story also repeats details of another lawsuit against CMC that were published by the TU earlier this year. In that case, inmate Shamir Leflore, who is serving 13 years on a weapons charge, claims that a delay of several weeks in getting him treatment for a knee injury meant that a damaged tendon could not be repaired and had to be replaced with one from a cadaver, leaving him with permanent damage.


If history is a guide, the paper will now run an editorial lambasting the company, and the state for allowing it to provide substandard care.


But Helen Turcotte received no such support when, she, like Kavanaugh, lost part of her leg.


According to a lawsuit, Turcotte underwent surgery in 2006 to replace a knee. But during the procedure, an artery was allegedly damaged, requiring amputation of the lower leg.


The suit named several doctors, Albany Memorial Hospital and Northeast Health, Inc., (now, following a merger, a part of St. Peter’s Health Partners).


But not a word about it appeared in the TU.


It was the same for Joan Clark, who died an hour after a doctor in Albany Memorial Hospital’s emergency room sent her home after a brief examination that ignored her medical and family history and complaints of back pain. That doctor later lost his licence, in part because of his negligent care of Clark.


Again, not a word in the TU. But a claim filed by the family of Laura Woolsey, who died while an inmate at the Schenectady Jail after also complaining of chest pains, got both a story and - yes - an editorial.


Then there was Irene Bamenga, 29, a French citizen with a serious heart condition who had applied for a permanent visa but was detained by U.S. immigration authorities as she tried, with her husband, to cross the U.S. border into Canada to catch a flight to France.  She was here illegally because a temporary visa had expired several years earlier. Although not facing any charges, she was moved to the Albany County Correctional Facility, where her repeated complaints were ignored before she collapsed and died.


Bamenga’s husband filed a lawsuit against Correctional Medical Services, which was contracted by Albany County to provide medical services to the jail.  The lawsuit also named Albany and Allegany counties and Albany County Sheriff Craig Apple.


Once again, the TU ran a story which included information from both a heavily redacted report by Correctional Medical Services - which concluded Bamenga died from natural causes - and the results of an investigation by the immigration service, which found that her death was preventable.


The TU story - which also was followed by a scathing editorial - says the state censored information about medical errors that led to Bamenga’s death.


This from a paper that for years has suppressed information about dozens of lawsuits alleging medical negligence filed against its advertisers.


Then there was the special attention the TU gave to Darius Ashley.


In February 2011, details of a lawsuit in which the 25-year-old Ashley claimed he had been beaten were published in the TU.


Ashley was then in the Albany County jail for raping a 14-year-old girl and the attempted rape of another girl.  He also was a suspect in the murder of middle school student Gretham Perham, whose body was tossed down an embankment in Albany's South End in 2005.


The TU’s story ran just one day after the handwritten complaint was filed. Evidently the paper’s editors couldn’t wait to rush it into print.


For years, the Times Union management has demonstrated its true “news judgment” by ignoring dozen of lawsuits alleging malpractice and wrongful death filed against the area’s medical providers – providers who have spent and continue to spend hundreds of thousands of dollars in advertising revenue with the paper.


But with the Ashley story, it was displaying a new bias.


One that gives a convicted child rapist a special priority.
*****

Wednesday, October 01, 2014

Cases closed


Albany Medical Center Hospital,
self insured, quickly settles claims


By David Baker
First posted Tuesday Oct. 8, 2013
1,263 words


Most lawsuits against medical providers will go on for several years as the defense lawyers use every available tactic to obstruct and delay cases before many of them end just before trial with a settlement.

But one group of lawsuits in the Capital Region have been settled in little more than a year.  These claims all name Albany Medical Center Hospital as one, sometimes the only defendant.  Unlike the area’s other hospitals, Albany Med is self insured.

Here is the first in a series of articles on cases in which Albany Medical Center is a defendant, none of which have been reported by the area’s newspapers.



A child's injuries bring settlement

Albany Medical Center Hospital, Albany Medical College, a pediatric practice operated by the hospital and four physicians are named as defendants in a now-settled lawsuit in which it is alleged that an infant received catastrophic, permanent injuries.

The claim was brought by Mary Faulkner of Albany County.  The suit names AMC General Pediatric Group and physicians Rebecca Butterfield, Carrin Schottler-Thal, Salimah Dhanani and Natalia Lukankina.

According to legal papers, the child was receiving a continuing course of treatment during which he “…was caused to sustain severe, catastrophic and irreparable physical and mental injuries and damages.”  The defendants, it alleges, “…carelessly and negligently rendered medical care and treatment to the infant … not in accordance with good and accepted medical practice."

The complaint does not describe the nature of the injuries or the age of the child at the time.  However, settlements of claims for permanent injuries to children often run to millions of dollars, with payouts spread out over many years for the life long care that is needed.

The claim, before Supreme Court Justice Gerald W. Connolly, ended with a settlement on May 3, 2013, according to an entry on the court system’s web page.

The lawsuit was filed by the Albany law firm of Powers & Santola. Representing the hospital was Maynard O’Connor, Smith & Catalinotto of Albany.

Heart damage alleged

A lawsuit in which it is alleged a patient suffered damage to his heart during surgery to remove a filter that traps blood clots has been settled a year after it was filed.

David W. Harblin II filed the suit in January 2011.  Named as defendants were radiologists Gary Siskin and Jennifer Johnson and Albany Medical Center Hospital.

According to legal papers, in November 2010, the defendants “…were negligent and/or committed medical malpractice in accessing the plaintiff, David Harblin II’s right carotid artery during the inferior cava filter retrieval, causing injuries to said plaintiff’s heart and other severe personal injuries.”

The claim was settled in January 2012, just over a year after it was filed.

The lawsuit was filed by the Albany law firm of Linnan and Fallon.  The defendants were represented by Maynard, O’Connor, Smith & Catalinotto of Albany and Carter, Conboy, Case Blackmore, Maloney & Laird.

Details concealed in death case

A lawsuit brought by the estate of a woman who died at the age of 62 in Albany Medical Center Hospital was filed with only a summons with notice instead of the usual complaint.

Filing only a notice allows a plaintiff’s attorney to provide little or no details of a claim.  The lawyer in this case, as in several other claims against area hospitals filed with only a notice, was E. Stewart Jones of Troy.

Several such claims filed by Jones with little or no details of the alleged negligence were dated soon after this page began publishing stories about malpractice lawsuits in 2008.

The wrongful death lawsuit names Albany Medical Center Hospital and Albany Medical College.  According to the one-paragraph notice, M. Elaine Edelson died on August 26, 2009 “… by reason of the medical negligence of the defendants while the decedent was a patient of and under the care of the defendants.”

The case is listed on the court system’s web page as being “settled” on March 26, 2013.  No motions – which would often provide details of a claim, were filed.

An obituary notice says Elaine Eldeson held bachelors and masters degrees and was retired after 30 years as a social studies teacher at Gowana Junior High School in the Shenendehowa School District.

Positive test result not shared

A woman who claimed the results of a test that showed she has a form of lung cancer were not sent to her doctor has accepted a settlement of a lawsuit against Albany Medical Center Hospital and two of its physicians.

According to legal papers, Marion F. Mullaney had a fine needle aspiration of the left lung.  This test, the suit says, was positive for non-small cell carcinoma.  But the two Albany Medical Center physicians who conducted the test, Timothy Jennings and Meredith Englander, allegedly failed to notify Mullaney or her doctor, Michael Shea, of the positive result.

Shea is also named as a defendant, who the suit says, failed to inquire about the cytopathology report.

As a result of the defendants’ alleged failures, Mullaney “…continues to suffer pain and suffering, advancement of  her non-small cell carcinoma, additional medical procedures and/or treatments that would otherwise [have] been unnecessary, shortened life expectancy mental anguish, depression, permanent damages, loss of enjoyment of life, significant economic harm, including but not limited to past and future medical expenses, and other injuries.”

The lawsuit was filed in March 2008.  It ended with a settlement in June 2009, according to an entry on the court system’s web page.

Mullaney’s attorneys were Linnan & Fallon.  The defendants were represented by Maynard, O’Connor, Smith & Catalinotto; O’Connor, O’Conner & Bresee; Carter, Conboy, Case Blackmore, Maloney & Laird;  and D’Agostino, Krackeler & Baynes.

Birth control shots allegedly caused bone damage

A lawsuit in which Albany Medical Center Hospital was alleged to have caused a patient to develop osteoporosis – a loss of bone density – by allowing her to take the contraceptive Depo Provera for several years has been settled.

According to the suit, Melissa Verga was prescribed the hormone treatment by the hospital in 2001 and remained on it until 2007, when she was diagnosed with osteoporosis.  The suit also alleges Verga was not properly monitored for side effects of the drug.

A web site run by the Food and Drug administration says that in 2004 a so-call black-box warning was issued saying that Depo Provera should not be used for more than two years unless no other form of contraception was considered adequate, and that patients should be checked for bone thinning.

The suit ended in August 2012 with a settlement, according to the court system’s web page.

Verga’s lawyers were Anderson, Moschetti & Taffany of Latham.  The hospital was represented by Maynard, O’Connor, Smith & Catalinotto of Albany.

Hospital admits liability for fall

A case in which Albany Medical Center Hospital admitted that it failed to supervise an unconscious patient who suffered a fractured hip when he fell from a gurney after surgery was apparently settled.

In a document called a certificate of merit, an attorney for patient Sidney Yaffe says that as the hospital is self insured, he will work with a claims adjuster to settle the claim “…as the hospital has admitted to its wrongdoing and we are working to settle the case without further litigation.”

A certificate of merit is required when a medical malpractice case is filed in New York.  In it, the plaintiff’s attorney states that he has consulted with at least one expert who has concluded that there is a basis for a claim.

Yaffe’s attorney was Paul Argentieri of Hornell, NY.  The hospital was represented by Maynard, O’Connor, Smith & Catalinotto.
*********

RELATED STORY:  The Albany Medical Center doctor who stated in a sworn paid opinion in a wrongful-death case that nurses who ignored a physician’s order that they follow a written protocol for treating hypoglycemia did not fail to meet the standard of care.

http://answersforlisa.blogspot.com/2008/04/paid-assessment.html

*********

See also this blog's "front page" at:

www.capitaldistricthealthclaims.com

*******************************************

Thursday, August 28, 2014

Ten years on

Answers For Lisa:
 the first decade

Today this blog reaches a milestone.  It was 10 years ago – on Aug. 28, 2004 – that the first item was posted here.  The headline was “Why did Lisa die?


By David Baker
Posted August 28, 2014
2,876 words


For the first four years, the blog chronicled my efforts to answer that question.  It described my request to the state Department of Health for an investigation, and the decision by the department seven months later in a single paragraph that said hospital staff had not departed from the standard of care when Lisa’s blood glucose level dropped to the 2 mg/dL recorded in her chart.  The blog reported on my two lawsuits against defendants who were involved in Lisa’s care at Samaritan Hospital in Troy, N.Y.  in November 2003.  Later it described how my attorney, Cynthia LaFave, abandoned the case without telling me, ignoring 12 discovery demands served by Samaritan’s lawyers over seven months that I learned of only after I became concerned and checked the case file at the county clerk’s office on the day the hospital’s motion to compel a response from LaFave was due to be heard.

Later posts described my attempts to find another attorney while I fought the hospital’s request to the court to throw out the lawsuit, and how the high-profile Albany lawyer Stephen Coffey of O’Connell & Aronowitz called me and offered to review the case that his firm had earlier declined – and then, in what can only be seen as a brazen attempt to get my case tossed out, stated in writing that the firm had asked the court for a delay of the hospital’s motion to dismiss when, as he later admitted, no such request had been made. The case was not dismissed – but only because, against the urging of Coffey’s associate, Brendan Tully, I filed my own affidavit opposing the hospital’s motion. The judge then ordered me to pay $100 to each of the three defense law firms toward their costs of motions they had filed because Coffey had not notified them as instructed by the court.  Coffey stated in writing that he would reimburse me this money but he did not do so until I obtained a judgment against him in small claims court.

Subsequent posts described my complaint about Coffey to the Committee on Professional Standards, and how the committee allowed me to see  – but not receive a copy of – Coffey’s response only after I had written to a judge on the Appellate Division, of which the committee is a part. Among several false statements Coffey made to the committee in a letter he evidently had been assured I would never see was that his firm did not and had never represented Samaritan Hospital.  The letter was dated one day after the firm filed a lawsuit against the state Health Department on behalf of several plaintiffs – one of them Samaritan Hospital.

That and much more was dismissed out of hand by the committee staff member, who allowed me to read Coffey’s letter but not touch it or take any notes.  Later I went back to the committee’s offices to view a letter from Brendan Tully, Coffey’s associate at O’Connell & Aronowitz, which the committee had neglected to tell me it had.  Again, the same staff member blindly defended Coffey and the firm even as it became apparent that he hadn’t bothered to read the file. This time I had a small digital recorder in a pocket and a microphone under a sleeve and I recorded the entire conversation.

Many weeks later I received a letter from the committee, which said it had found no wrongdoing in Coffey actions.  The wording was almost identical to the one I had earlier received in response to my complaint about Cynthia LaFave.

After the Health Department’s ruling that Samaritan Hospital’s care had not violated any state regulation I wrote to the chairmen of the health committees in the Assembly and Senate, Assemblyman Richard Gottfried and Senator Kemp Hannon, describing what had happened to Lisa and suggesting that their committees examine what appeared to be grossly inadequate regulations.  I also asked if they could obtain the full report on the health department’s investigation of Lisa’s care, which the department had repeatedly refused to provide to me.

It took several months to get any response from either man.  A member of Hannon’s staff told me each time I called that someone would get back to me, but no one did.  Then, when I pointed out to her that she had been saying that for almost a year, Hannon told New York Post state editor Fred Dicker – who had mentioned my attempts to get Hannon’s attention on his radio show – that I had been rude to his staff.  Dicker evidently believed it and dropped the matter.

I never did hear from Hannon, which might be because while chairman of the Senate Health Committee he had received almost a million dollars in campaign contributions, most of it from health care interests and some of it directly from Northeast Health Inc., the company that operates Samaritan Hospital.

Gottfried, who also had been mentioned by Dicker, eventually did try to help.  He wrote to then-Commissioner of Health Antonia Novello, asking for a copy of the department’s report.  Novello refused to give it to him and Gottfried, while acknowledging that I might not find it satisfactory, wrote in a letter to me that he would take it no further.

Meanwhile, on a Sunday in September 2004 I had become aware of something that was to take a considerable amount of my time and attention over the following 10 years. I was reading the Albany Sunday Times Union when I noticed that there were several advertisements for Northeast Health, which in addition to Samaritan Hospital, operates Albany Memorial Hospital and several nursing homes, assisted-living centers, rehabilitation facilities and clinics.  Each ad was a quarter-page. There were four of them in that one issue.  And then I realized that I couldn’t remember when I had last seen a story about a lawsuit against Samaritan or any other hospital in the area.  A search of the newspaper’s online archive showed why this was;  there hadn’t been any such stories in the previous five years.  I wondered how the paper’s editor, Rex Smith, and its then-publisher, David White, would explain this so I wrote to them.  Neither of them even acknowledged the letter.

With LaFave gone and no attorney willing to take over my lawsuit, I became what the British call a litigant in person.  I responded to seemingly endless discovery demands from the three law firms representing the defendants, sat for a deposition and deposed a nurse and a doctor.  I asked the judge to compel Samaritan to produce key pages missing from Lisa’s medical chart.  But despite evidence that the documents existed, state Supreme Court Justice Stephen Ferradino refused to grant the order.  Later, Samaritan’s lawyer, Kathleen Ryan, said that the hospital was willing to settle.  But she said that the insurance carrier wanted a final review before making an offer.  I waited; weeks went by.  Finally, during a hearing in Ferradino’s chambers, Ryan offered $25,000.

The medical bills for the three weeks Lisa was in a coma in the ICU from when she was injured to when she died came to $81,000, of which Samaritan had received $74,000.  Even if Medicare had settled for only a third of that, the remainder after deducting the fee and costs that LaFave wanted wouldn’t even have paid for the funeral.  I turned it down.  And soon the reason for the long wait for an offer became clear; it was so that a doctor at Albany Medical Center Hospital, Matthew Leinung, could put his name to an affidavit supporting Samaritan’s motion.  One of his statements was that failing to treat hypoglycemia with not just quick-acting glucose, such as orange juice or dextrose via and IV, but then with a longer-acting carbohydrate – crackers, bread, etc. – was not a departure from the standard of care – even though that is the universally accepted treatment.  It was spelled out on the Web page of the American Diabetes Association – of which Leinung then, and as recently as 2013, was an active member.

Leinung also appears to be a coward; his resume, a copy of which was submitted to the court, said nothing about the 15 years he had then been working at Albany Med.  He evidently thought he could remain anonymous.  Not so.  Twenty minutes after seeing his name I had his home address, his phone number, a photograph (from Google Street View) of his house in Menands and even, from an online mortgage document, the name of another doctor who appeared to be his live-in partner.

Defeating the motion would have required an expert who, even if he or she survived the certain challenge, would likely have cost as much as the $20,000 that was probably paid to Leinung.  And Ferradino could simply have dismissed my claim, just as he had refused to grant me an order for the medical records.  Samaritan’s lawyers had evidently calculated that I would not risk that much money even if I could come up with it.  They were right;  I did submit an affidavit but the outcome was predictable;  the motion was granted; my lawsuit was dismissed.

With the lawsuit over, I turned my attention to all those claims that the area’s newspapers were ignoring.  To do this, first I search the online database of the state’s court system. Then, armed with the index numbers of cases against medical providers, I go to the offices of the county clerks, get the files and look for claims that were newsworthy.  With copies in hand, I head home to write a story.

The procedure for obtaining records varies by county.  In Albany County, the documents are all on paper. The staff pulls files on request and there’s a limit of five files a day.  Rensselaer County has moved forward since 2008; many documents have been scanned and can be viewed and printed from terminals in the office.  Saratoga County – where my biggest story so far,  Susan Stalker vs. Akiva Abraham and Samaritan Hospital was filed – is already in the future; almost all files can be accessed and printed from anywhere.

The final step before posting each item is to check the newspapers’ online archives and Google to see if the lawsuit had been mentioned.  In six years, I have found none.  If a case involved a death, I would also look for an obituary that might provide details of the person’s life that could be added to the piece

By early 2011, details of many lawsuits had been posted here and I decided I needed a ‘front page’ and a place where links to stories on the blog and longer, more significant articles – such as the first one on the Stalker case and my account of Lisa’s last three weeks – could be placed.  So I launched a web page and registered ‘northeasthealthclaims.com’ as its address.  Seven months later I was in the records room at the Rensselaer County clerk’s office using the words ‘Samaritan Hospital’ in a computer search when I saw my own name. It was a lawsuit, not against the hospital, but filed by it. And I was the defendant.  It alleged that my use of the words ‘northeast health’ in my domain name was damaging the hospital’s reputation.  It demanded an injunction and an unspecified amount in damages and costs.

Once again I was a litigant in person, filing and responding to discovery demands and other documents.  I served a counterclaim for the pages from Lisa’s medical records that I believe were withheld during the wrongful-death case.  I filed a motion asking the judge, Andrew G. Ceresia, to recuse himself due to his previous employment at a firm that represented Samaritan Hospital in the earlier case. Samaritan filed an objection to my motion. Ceresia stayed.  My demand for the allegedly withheld documents was denied. I filed a demand for details of Northeast Health’s spending on advertising and public relations.

The hospital had said it was ready for trial.  But the prospect of eventually being compelled to turn over the ad-spending information apparently had an effect. There was no trial.  Almost two years after it was filed, the case was resolved.  And my web page continued with a new address: capitaldistricthealthclaims.com.

----

Ten years after I wrote to Times Union editor Rex Smith about his paper's suppression of news, and six years after posting the first lawsuit stories on this blog, the TU is still ignoring claims of malpractice filed against its advertisers.  Now its current publisher, George Randolph Hearst, III, sits on the governing board of St. Peter's Health Partners and chairs fundraising committees that have raised millions for the organization.

Meanwhile, patients in the area's medical facilities (most of them now run by St. Peters Health Partners) continue to be victims of  serious but totally avoidable injuries.  Some of them or their families file lawsuits – and then spend years battling defense lawyers who are funded by an immensely wealthy insurance carrier.

And thanks to the newspapers' silence, almost no one knows about it.

This means that the providers can fight virtually every claim, even when they know they are liable, while maintaining a public image of being competent and caring.  In one such case an anesthesiologist and a nurse both admitted to state investigators that they separately gave a patient, Joseph Bartoski, a large dose of a blood thinner that caused him to bleed to death.  But despite these admissions the defendants continued to fight the claim until settling just before trial for $350,000.

That money – as well as the legal fees on both sides – was ultimately paid by the public in the form of medical costs increased in part by the ever higher malpractice-insurance premiums that providers and insurance carriers claim are destroying the country’s healthcare system.

And its not that the area’s newspapers ignore all claims of medical negligence.  In 2005 a lawsuit filed on behalf of the estate of Laura Woolsey got lots of media attention; the Times Union published several stories and an editorial.  But another case with very similar allegations, filed on behalf of the estate of Joan Clark a few months earlier, was ignored.  Not a word, then or when it settled three years later.

The difference? Woolsey was in the Schenectady County jail and her claim was against the county and a prison medical-services contractor. The Clark suit was filed by former Rensselaer city councilman Fred Clark against Albany Memorial Hospital, which was and still is part of an organization that is one of the TU’s biggest advertisers.

But the most glaring evidence of the newspapers’ corruption is the coverage that was given to –  and not given to – former doctor and now state prisoner Akiva Abraham.  From 2007, numerous stories were published in the newspapers about the gynecologist: “Board revokes doctor’s license”; DA investigates doctor’s conduct”; Physician loses bid to regain  license”; “Owner held in club fire”; “Club arson suspect is released on bail”;  “State: Boss shorted wages”; “Hung jury in arson trial”;  “Jury deliberates in club arson club retrial”;  “State moves to seize assets of ex-doctor”; “Ex-doctor files for bankruptcy”, and in 2013, reporting a decision by the state’s highest court, the Court of Appeals that affirmed Abraham’s 4-to 12-year prison sentence: “Fraud conviction in nightclub fire upheld”.

During the time these stories appeared there was an active lawsuit that accused Abraham of performing an unauthorized and medical unnecessary procedure on an unconscious patient without her knowledge or consent that left her disfigured.  The case went on for six years, ending with a confidential settlement in August 2012.

And the newspapers never published a word.

Why?  Because the suit also named Samaritan Hospital.  It alleged ‘negligent credentialing’: that Samaritan knew or should have known each time it granted Abraham privileges that he was medically and morally unfit to practice.

Also ignored was the suit Abraham had earlier filed against another advertiser-hospital after it fired him for falsifying a medical record.  And one naming him that ended with a $1.6 million settlement for a woman who died during childbirth.  And one against him brought by an insurance company that claimed it should not have to pay for his defense of yet another case – also not reported by the newspapers – filed by a woman who was injured while giving birth.

Add to that the dozens of other cases that have been suppressed by the area’s newspapers since 1998 and you have a insidious conspiracy that benefits all those involved but harms the public.  The secrecy means providers have little incentive to stop the harm; evidently they consider it cost-effective to let it go on and have the public pay for the damage.  The law firms – on both sides – receive a continuing stream of revenue that would disappear if the newspapers were holding the providers accountable.  The insurers, of course, simply hike their premiums to pay for the legal battles and settlements.  And the providers pass those costs on in higher medical bills which the pubic pays for, either directly or in higher premiums for health insurance.

It’s a conspiracy of silence.  And the area’s newspapers are the enablers. Without their willingness to censor news for profit this unhealthy alliance against the public interest could not exist.

Ten years after I started seeking ‘answers for Lisa’ I still don’t have any.  But very soon now a lot more people are going to be asking the questions.
****

How it began: Lisa at Samaritan Hospital
www.capitaldistricthealthclaims.com 

A lesson not learned: Another patient dies
http://answersforlisa.blogspot.com/2009/09/comment.html

*******************************
Twitter: @answersforlisa

www.facebook.com/capitaldistricthealthclaims

********

Tuesday, July 22, 2014

Breaking: Jury reaches verdict


Saratoga Hospital coffee-burn
patient wins partial jury verdict

By David Baker
Posted July 21, 2014
263 words


A Saratoga County panel of six jurors said the Saratoga Hospital was not negligent in allowing a patient in the emergency room to have hot coffee that spilled on him during a seizure, but decided that the hospial did deviate from the accepted standard of care in its treatment of his burns and awarded him $25,000 for pain and suffering.

The verdict came at the end of a trial before state Supreme Court Justice Ann C. Crowell in Ballston Spa. The lawsuit was the subject of an exclusive story posted here last week.

The amount of the award means that Rodney Vallone will probably get nothing. His attorneys are entitled to a third of the net amount, that is after the costs of preparing for and conducting a trial are deducted. These may well exceed the award.

Jurors were asked a series of questions, most of which required a yes or no answer.

Did the defendant deviate from the standard of care in its treatment of Vallone? YES. Was this deviation a substantial factor in causing harm to Vallone? YES. (One juror voted no).  Did the hospital deviate from the standard of care in discharging Vallone? YES. Was this a substantial factor in causing harm? NO. Was Vallone negligent while in the ER? YES.  Was this a factor in causing him harm? YES.

Jurors were asked to state the percentage of fault. They said the hospital was 10 percent to blame, Vallone 90 percent.  They set damages at $25,000 for past pain and suffering.  Asked if he was due an award for medical expenses or future pain, they voted no.
***

Missed diagnosis alleged


Flesh-eating infection
of hand brings lawsuit


By David Baker
Posted July 21, 2014
343 words


A man who claims his left hand is unusable after doctors failed to promptly diagnose a flesh-eating infection has filed a lawsuit against them and Albany Memorial Hospital.

According to legal papers, Carl Hodge of Albany County went to the hospital’s emergency room in May 2012 complaining of severe pain following an injury to his left thumb. After an examination by defendant Alison Spear, M.D. he was referred to defendant Virgilio Victoriano M.D. After an examination, the thumb was immobilized with a cast and he was sent home.

Three days later Hodge went back to the Albany Memorial emergency room where he was seen by physician’s assistant Karyn Schwarzenegger and physicians Tammy Adamason and  David Golub, all of whom are named as defendants.  The cast was removed and Hodge was sent home but, according to the suit, Victoriano was not notified that Hodge had returned to the hospital.

Four days later Hodge went back to Victoriano, who sent him that same day to Albany Memorial for surgery for what was diagnosed as necrotizing fasciitis – a so-called flesh-eating infection.

“Over the next several weeks, plaintiff remained hospitalized for severe necrotizing infection and underwent multiple surgical procedures on the left hand including excision of skin blebs, incision and drainage of subcutaneous hematoma and pus, multiple radical debridements of infected tissue, muscle and fascia, resulting in complicated open wound left hand that ultimately required split thickness skin graft,” a document filed in the case says.

After discharge from the hospital Hodge received extensive physical therapy but was left with a hand that is all but unusable, according to the complaint.

The lawsuit was filed by John B. Casey, an attorney with the Albany law firm Dreyer Boyajian. The hospital is represented by MaGuire, Cardona of Menands. Representing Victoriano is Eugene Napierski of  Napierski, Vandenburgh, Napierski & O’Connor. The other defendants and a limited partnership by which they were employed are represented by Phelan, Phelan & Danek of Albany.

As with every other case reported by this web page since 2008, there is no indication that details have been published in the area’s media.
***

Friday, July 18, 2014

Burning issue


Case of ER patient injured
by hot coffee goes to trial



By David Baker
Posted July 18, 2014
505 words


A trial in a case in which man with a history of seizures who was burned when he passed out and spilled hot coffee on his groin area while in the emergency room at Saratoga Hospital started this week at the Saratoga County office complex in Ballston Spa.

Rodney Vallone of Saratoga Springs claims the hospital is liable because it allowed him to have the coffee, and for allegedly failing to immediately transfer him to a burn unit.

The lawsuit was filed in 2008 and named only the hospital as a defendant.  In 2010, Vallone’s attorneys become aware that some of the people involved in his care were not employees of the hospital but worked for a company called Saratoga Emergency Physicians. The lawyers tried to serve an amended complaint that added Saratoga Emergency Physicians as a defendant, and also alleged that the hospital had failed to create incident reports and had destroyed photographs of Vallone’s injuries.

The hospital refused to accept the amended complaint and the dispute went before the judge, Stephen Ferradino, who ruled that it was too late to add defendants, and that Vallone’s lawyers had presented no evidence that records were destroyed.

“The Court is struck by the failure of the plaintiff to provide the court and other proof in admissible form to support the proposed amendment such as testimony or documents about the hospital policy plaintiff alleges was violated,” Ferradino wrote in a decision denying the motion.

In 2013 the hospital served a motion for summary judgment, asking that the entire case be dismissed.  Such a motion by defendants is routine in the weeks before a scheduled trial.

“The defendant asserts that summary judgment should be granted in this case because it cannot be held vicariously liable for the acts or omissions of the emergency room physician’s assistant or the hospitalist, because these individuals were not employees of the defendant,” Ferradino wrote in a decision. “However, an exception to this rule exists where a patient comes into a hospital emergency room seeking treatment from the hospital itself rather than a physician of the patient’s own choosing.  Therefore, the hospital is not entitled to summary judgment on this basis.”

In its motion, the hospital presented affidavits from two doctors.  One of them said that there is no standard of care that requires medical personal to prevent a patient having a drink. Both said that the hospital was in no way responsible for Vallone’s injuries.

But Vallone’s expert said that a delay of nearly two weeks before Vallone’s injury was evaluated at a burn unit was gross negligence and had increased the possibility of complications and the amount and duration of pain, as well as decreasing the likelihood of a good recovery.

“The affidavit of plaintiff’s expert is sufficient to demonstrate triable issues of fact regarding the appropriate standard of care and whether any departure by the defendant therefrom was the proximate cause of patient’s injuries,” Ferradino wrote. “The defendant’s motion for summary judgment is denied.” 

The trial started on Tuesday before Justice Ann C. Crowell.  Further details will be posted here as they become available.

A search of the Albany Times Union and the Saratogian web pages produced no mention of the case.

***

Friday, July 11, 2014

Two new claims


Injuries from falls alleged
 in two hospital lawsuits


By David Baker
Posted July 11, 2014
221 word
s

A woman who alleges she received serious injuries when she fell from an operating table just after undergoing a colonoscopy and barium enema at Samaritan Hospital in Troy has filed a lawsuit against the hospital.

According to the suit, Eve Mattice of Rensselaer County “…has been caused to suffer and sustain injuries to her head, body and limbs including but not limited to a comminuted fracture of the fifth metatarsal of the right foot, together with injuries both internal and external which may be of a permanent nature.”

The suit was filed on May 2 by attorney Robert A. Beecher of Albany.  Papers that would show who is defending the hospital were not available at the time the file was examined.

In the second case, Eleanor Brown of Rensselaer alleges that in November 2013 an employee or agent of defendant St. Peter’s Hospital was negligent when he or she attempted to move her from a bed or a chair without the assistance of a second person, as required by the hospital.  As a result, the suit says,  Brown fell to the floor, receiving “…extensive permanent physical, emotional and psychological injuries and damages.”

The suit also names St. Peter’s Health Care Services and St. Peter’s Health Partners. It was filed in December 2013 by the Latham law firm Anderson, Moschetti & Taffany.
***

Twitter: @answersforlisa